LCHF

= Low Carb, High Fat
"Kan oxå kallas för njutninsmetoden!"
  • Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordgrönsaker och naturligt fett (ex smör).
  • Undvik helst: socker och stärkelserik mat (ex bröd, pasta, ris, potatis).

Allt fler studier dokumenterar god effekt för:

Teoretiskt är det möjligt att LCHF minskar risk för cancer och hjärtsjukdom.

Andra vanliga hälsovinster

Minskade besvär av:



Ät gärna:

Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur

Mjölkprodukter: Mjölk, fil och yoghurt (fetaste, ej sockrade smaksatta), grekisk/turkisk yoghurt, ost (ej mager), fetaost, keso, crème fraîche, grädde, smör, bregott, majonnäs.

Du ska inte välja lågfettprodukter och inte sockrade.

Grönsaker som växer ovan jord (de som växer under jord innehåller mer kolhydrater).

Vinägerdressing, majonnäsdressing, linfrön, avokado, oliver, olivolja och rapsolja.

Ägg

Avstå helst från:

Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.

Ris och risprodukter.

Majs, majsprodukter.

Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, välling, pannkakor.

Korv och andra charkprodukter.

Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker.

Allt socker och allt sockrat. 

Läsk – det lättaste sättet få i sig enorma mängder socker.

Öl

 

Tror jag ska prova mej på denna diet!
Verkar gott! Man får äta kött, såser, dressingar, grönsaker å tom dricka röttvin ;)
De enda som ska undvikas är kolhydrater å socker (lättare sagt än gjort) inte ens frukt får man unna sej :p
Ska se hur länge jag klarar av de!
Me start nästa vecka, eftersom vi åker till sthlm å då vill/orkar jag inte hålla på å tjorva me maten lättare å göra de på hemmaplan :)

 

 





Kommentarer
Postat av: sussu

de verkar ju funka på mig iaf ;)

2010-03-02 @ 20:00:19
URL: http://sussu35.blogspot.com
Postat av: Lisa toolanen

Hoppla!

Jag har testat ngt liknande förra våren, och det funkade jätte bra för mig, i början var jag mer hård och åt inga kolhydrater alls, för att få en kick ass start, utan bara kött och sallad..sen la jag till efter ca: 3veckor lite i taget grov pasta (dinkel, fullkorn) men bara i mindre mängd, sen mörkt bröd. Däremot åt jag frukt hela vägen, tror på bra vitaminer, och man äter ju inte direkt 10 bananer om dan...=)

Jag gick ner massor och mådde jätte bra..=) så jag kan verkligen reka detta.



Lycka till!

2010-03-03 @ 09:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0