Ni måste testa!

Håller på å kockar för fullt i köket = jag är frisk!!!! äntligen :)
Känns himla bra. Även varit ute en liten snabb sväng, va tvungen å gå till affären å köpa lite mat. Va skönt å komma ut få lite frisk luft å vädret va ju underbart! Senast jag va ut va de väl en sådär 30-.
Iaf så tänkte jag bjuda på ett riktigt bra recept nu va ju ett tag sen, har testat göra dessa en gång förr å de va succe' så idag gör jag dom igen. Lite lördags go mat!
Grekiskabiffar, kallar jag dom:)
Du behöver:
* köttfärs 1kg (eller mer beroende på hur många biffar du vill ha)
* salt å peppar efter smak
* 1 ägg
* ½ grön paprika
* ½ röd paprika
* ½ gul lök
* ca 1dl ströbröd
* ca ½ dl matlagningsgrädde
* ca 8-10 svarta urkärnade oliver
* 1 paket feta ost
(tänk på att ju mer köttfärs du har ju mer behöver du av allt annat oxå)

Gör såhär:
Blanda köttfärs, salt å peppar i en bunke.
Kläck i ett ägg å blanda ordentligt.
Riv i (me rivjärn) en halv lök (riv över bunken så alla löksafter hamnar i köttfärsblandningen de ger mycke smak), blanda igen.
Häll i ströbröd, blanda blanda!
Häll sen i matlagningsgrädde, blanda! Känns degen för lös kan man hälla i lite mer ströbröd.
Riv i paprikan (inte över bunken denna gång). Ni vet redan men blanda! ;)
Hacka oliverna i små bitar å blanda i.
Till sist smula ner fetaosten å blanda, blanda ordentligt.
Låt gärna degen stå i kylen en stund å dra åt sej av alla samker. 1 timme eller 2.
Ugnen på 225 grader.
Gör ett par fina biffar i den storlek du vill ha dom.
Jag vill gärna försteka biffarna lite så dom får färg å sen inte behöver vara i ugnen så länge för då är risken stor att dom blir torra.
Försteker ni så räcker de att dom är i ungen ca 15 min om ni inte försteker så 20-25min. (å såklart beroende på biffarnas storlek)


Tillbehör:
Vad som helst egentligen, efter egen smak å tycke.
Men jag gör klyftpotatis å grönpepparsås till å en rejäl sallad.

Testa! sviiiiin gott!
å när ni testat, säg till va ni tyckte ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0